Συνέντευξη με τη Μαρία Κωτσέλη (μέρος Β’)

Συνέντευξη με τη Μαρία Κωτσέλη (μέρος Β’)

Η Κωτσέλη Μαρία διορίστηκε ως καθηγήτρια γαλλικών στην Ελληνογαλλική Σχολή Jeanne D’ Arc  το 1987 κι εργάστηκε εκεί  έως το 1998, οπότε και διορίστηκε στην δημόσια εκπαίδευση. Το 2004 ανέλαβε ως Υπεύθυνη το Γραφείο Αγωγής Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Δυτικής Αττικής μέχρι το 2011. Από τότε μέχρι το 2016 διετέλεσε Δ/ντρια του 2ου Γ/σίου Άνω Λιοσίων, όπου με τους μαθητές της εφάρμοσαν το πρόγραμμα της Σχολικής διαμεσολάβησης. Από το 2016 μέχρι σήμερα εργάζεται στο 2ο Γ/σιο Μεγάρων.

Αυτό αποτελεί το δεύτερο μέρος της συνέντευξης. Το πρώτο μέρος μπορείτε να το διαβάσετε εδώ

Ερ: Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των γονέων και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων έπειτα από την εισαγωγή κι εφαρμογή του θεσμού;

Απ: Στα 6 χρόνια εφαρμογής της Σχολικής Διαμεσολάβησης στο γυμνάσιό μας, οι γονείς δεν αντέδρασαν αρνητικά απέναντι στη Σχολική Διαμεσολάβηση. Άλλωστε ήταν θεσμός που συμπεριλαμβανόταν στο σχολικό κανονισμό ο οποίος είχε συνδημιουργηθεί και εγκριθεί μαζί με τον υπόλοιπό σχολικό κανονισμό από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου μας. Επιπλέον ένιωθαν υπερήφανοι που το σχολείο εφάρμοζε το πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα για το οποίο είχε αποκτήσει και φήμη σε πανελλήνια και παγκόσμια συνέδρια και ημερίδες. Σε κάποιες συμπλοκές μεταξύ μαθητών βέβαια είχαν παρατηρηθεί κάποιες αμφισβητήσεις όσον αφορούσε την αποτελεσματικότητά του αλλά είχαν εμπιστοσύνη στην άποψή μας και πείθονταν. Άλλωστε στα του σχολείου δε μπορούν να έχουν πάντα ανάμειξη. Εκτός σχολείου είχαν τη δυνατότητα να κινηθούν όπως εκείνοι νόμιζαν.

 Ερ: Μιλήστε μας λίγο από την εμπειρία σας. Υπάρχουν περιστατικά όπου ο θεσμός βοήθησε πρακτικά;

Απ: Νομίζω ότι ο θεσμός μόνο αυτό έκανε. Η βία στο σχολείο μειώθηκε, οι σχέσεις μεταξύ μαθητών – εκπαιδευτικών βελτιώθηκαν, δημιουργήθηκαν κι άλλες σχετικές βοηθητικές ομάδες από άλλους συναδέλφους όπως εκείνες των «φίλων της αυλής» και του «φύλακα άγγελου» στο τμήμα. Επειδή η Σχολική Διαμεσολάβηση δεν είναι πανάκεια ούτε μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις περιπτώσεις, ακόμα και σε εκείνες, που το περιστατικό το διαχειρίζονταν ο Σύλλογος Διδασκόντων ή εγώ ως Δ/ντρια δίνοντας άμεσα αποβολή λόγω της σοβαρότητάς τους, για να εξομαλυνθούν οι σχέσεις μεταξύ των εμπλεκομένων εφάρμοζα την τεχνική της διαμεσολάβησης. Τις τεχνικές αυτές τις χρησιμοποιούσαν αυθόρμητα κι οι μαθητές του προγράμματος στις καθημερινές τους σχέσεις, πράγμα που έδειχνε πόσο χρήσιμη δεξιότητα ήταν αυτή που αποκόμιζαν από την συμμετοχή τους στην ομάδα της Σχολικής Διαμεσολάβησης.

Ερ: Η φλόγα που υπήρχε τόσο από τους εκπ/κούς αλλά κι από τους μαθητές είναι ακόμα δυνατή τώρα το 2019;

Απ: Όσο ήμουν Διευθύντρια στο σχολείο δηλαδή μέχρι το 2017 στο πρόγραμμα αυτό εκπαιδεύτηκαν και συνεργάστηκαν μαζί μου άλλες δύο συνάδελφοι, οι οποίες όμως δεν συνέχισαν το πρόγραμμα μόνες τους όταν έφυγα, αλλά γενικότερα η εφαρμογή προγραμμάτων εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων που γίνονταν μετά το τέλος του διδακτικού ωραρίου εξέλειψε σχεδόν από όλα τα σχολεία με την αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας. Οι μαθητές που συμμετείχαν αποζητούν το πρόγραμμα αλλά δεν υπάρχει διαθέσιμος συνάδελφος.

Ερ: Ποιες ενέργειες θεωρείτε ότι θα μπορούσαν να γίνουν από την πολιτεία για την ενίσχυση και τη διάδοση του θεσμού;

Απ: Στον πρόσφατονόμο-πλαίσιο έχει ενταχθεί η Σχολική Διαμεσολάβηση ως παράγοντας ειρηνικής επίλυσης των ενδοσχολικών συγκρούσεων. Μένει να εκπαιδευτούν σχετικά εκπαιδευτικοί και κυρίως οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, χωρίς την υποστήριξη των ιδίων ο θεσμός δε μπορεί να εφαρμοστεί και να έχει την αναμενόμενη αποτελεσματικότητα. Άρα, η Σχολική Διαμεσολάβηση πρέπει να γίνει γνωστή ευρύτερα και έμπρακτα, έτσι ώστε να μπορέσει πια να βοηθήσει στην αλλαγή νοοτροπίας και στην βελτίωση της συμπεριφοράς στο χώρο του σχολείου. Αλλιώς το σχολείο θα συνεχίσει να είναι τιμωρητικό χωρίς να στοχεύει σε αυτό που οφείλει, δηλαδή την αλλαγή στάσης του μαθητή. Ένα δημοκρατικό σχολείο όπου οι μαθητικές κοινότητες θα λειτουργούν ώριμα και υποστηρικτικοί θεσμοί όπως αυτός της Διαμεσολάβησης θα δίνουν βήμα στην ενεργό συμμετοχή του μαθητή στα σχολικά δρώμενα, προετοιμάζουν τον αυριανό πολίτη και δίνουν στους εμπλεκόμενους την ευθύνη τόσο της προσωπικής όσο και της κοινωνικής βελτίωσης κι ευθύνης.

 

Ερ: Αν σας έλεγαν να διαλέξετε κάποια επίθετα που χαρακτηρίζουν τη σχολική διαμεσολάβηση, ποια θα επιλέγατε;

Απ: Εκπαιδευτική, δημοκρατική, αποτελεσματική, συμμετοχική, δίκαιη, πολυδιάστατη.

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Παπαδόπουλο

 

Leave a reply

fourteen + 16 =

newspaper templates - theme rewards